image003Uppdaterad: 2010-04-25 16:59

Djangomusiken

BBL-AT 2010-04-19

30th Anniversary Tour 2009 HOT CLUB DE NORVEGE 30 år.jpg

Fritt översatt från norska.

Terningkast6HOT CLUB DE NORVEGE är ett av Norges ”hottaste” live-band och är berömda för sin smittande spelglädje och virtuosa spel. De är kända för de flesta från radio och TV och har kontinuerligt varit igång sedan 70-talet. De räknas internationellt som bland de främsta i sin musikart. Med utgångspunkt från zigenargitarristen Django Reinhardt har de idag kommit fram till sitt eget uttryck och ett unikt sound. De turnerar över hela klotet och har samarbetat med alla de stora inom genren från Stéphane Grappelli till Jimmy Rosenberg, förutom artister som Vertavokvartetten, Nigel Kennedy, Andreas Öberg och Ulf Wakenius.

HOT CLUB DE NORVEGE som har 25 kritikerrosade plattor och firar sitt 30-årsjubileum med tidernas längsta turné: ett helt år på väg! Samtidigt lanseras plattan: The Best Of Hot Club de Norvège – 30th Anniversar. För närvarande arbetar de också med en dokumentärfilm för NRK TV om deras samarbete med zigenargitarristen Jimmy Rosenberg, Jon & Jimmy, och ljudboken Willie Nickersons Egg.

HOT CLUB DE NORVEGE etablerade Djangofestivalen i Norge (1980) senare Hot Club Records (1982) och var pådrivande för att få Djangomusiken internationell uppblomstring på 90-talet. 2010 firas 100-årsjubileet av Django Reinhardt med Rikskonsertenes storsatsning Django i 100!

HOT CLUB DE NORVEGE har fått många nomineringar till Spellemannprisen – ett pris som redan 1982 blev tilldelad samarbetet med Lillebjørn Nilsen; klassikern Tanta till Beate –”Landeplage” på NRK TV tidigare i år. Jon Larsen, har fått priset Årets Verk för ny musik, Buddyprisen (årets jazzmusiker, 2007), och Oslo Bys Kunstnerpris (2008).

HOT CLUB DE NORVEGE live ger en helt egen stämning och repertoaren spänner från swing, via innerliga ballader, till en och annan sång. Sillistiskt faller det mellan alla stolar och det är kanske nog hemligheten med Hot Club de Norweges succse.

HOT CLUB DE NORVEGE består av Jon Larsen (gitarr), Finn Hauge (munspel och fiol), Per Frydenlund (gitarr), och Svein Aarbostad (bas).

MER INFO: vänligen kontakta jon.larsen@getmail.no