image003Uppdaterad: 2018-09-20

med Magnus Holmander & Irina Serotyuk

Affisch

Musik i Syd

Magnus Holmander och Irina Serotyuk belönades med första pris i Ung & Lovande 2017 med den ovanliga instrumentkombinationen klarinett och ackordeon. Vinsten består i en konsertturné och den rullar igång nu i september och oktober med hela 26 konserter.

Magnus Holmander (f. 1993) och Irina Serotyuk (f. 1988) bildade sin duo när de gjorde sina första år på masterutbildningen på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och har redan skaffat sig en helt egen repertoar, mycket tack vare att Irina själv arrangerar musik för duon.

Deras repertoar sträcker sig ända från barocken till nutida konstmusik och de strävar efter att få fram mer kammarmusik som är originalskriven för ackordeon och klarinett. Programmet på Ung & Lovande-turnén innehåller bland annat ett nyskrivet verk av Andrea Tarrodi.

– Första halvan av konserten kommer att vara mer åt det klassiska hållet med verk av bl. a. Debussy, Tarrodi och Brahms. Efter paus så kommer vi att ha lite mer show-tema med bl. a. ukrainsk musik, Piazzolla och cirkusmusik av Hillborg, berättar Magnus Holmander Vad innebär vinsten i Ung & Lovande för er?

– Att vi får göra massa konserter tillsammans, vilket är superkul! Vi har redan fått otroligt många spelningar som vi aldrig hade fått utan vår medverkan i tävlingen och då har vår ”riktiga” turné inte ens börjat. Vad som händer efter turnén återstår att se men vår plan är att fortsätta att utveckla vårt koncept och få fram så mycket ny originalmusik för klarinett och ackordeon som möjligt. Utöver Andrea Tarrodis stycke så har vi nu fyra kompositörer som inom kort ska börja skriva verk för oss!