image003Uppdaterad: 2014-10-08

Affisch

Alain Jacquon

Svenska Stråkkvartetten

S. Prokofiev Ouvertyr över ett judiskt tema klarinett, stråkkvartett och piano

W. A Mozart Kegelstadt trio klarinett, viola och piano

A. Scriabin Sonata nr.2 för piano "Sonata Fantasy", Andante och Presto

intermission

J. Brahms Klarinetkvintett i H-moll op.115 klarinett och stråkkvartett

Carl-Johan Stjernström, född och uppvuxen i Arboga, där han som så många andra började sin musikaliska bana på Kommunala Musikskolan med Håkan Harrysson som klarinettlärare. Carl-Johan visade tidigt talang och vann ett flertal pris i olika nationella tävlingar. Efter att ha arbetat ett par år som soloklarinettist i Göteborgs Spårvägars Orkester började han studera vid Malmö Musikhögskola och 1989 tog han sin examen efter studier för Tomas Kumlien.

Carl-Johan är idag basklarinettist i Malmö Symfoniorkester. Under åren 93-99 var han även medlem i nutida musikensemblen Ars Nova. Han är också basklarinettlärare på Malmö Musikhögskolan samt klarinettlärare på Nya Malmö Latin och är sedan 2010 ansvarig för utbytesprogrammet mellan Nya Malmö Latin och Conservatoire de Lyon i Frankrike. 1997 utkom Carl-Johans debut-CD tillsammans med pianisten Mikael Kanarva.

Carl-Johan är nu alltmer verksam som solist/kammarmusiker och har genom åren kommit att förutom i Sverige framträda i flera länder, bl.a Finland, Danmark, Norge, Frankrike, Tyskland, Polen samt USA. Han är permanent medlem i The Newport Music Family och har sedan 2003 gjort c:a 80 framträdanden i USA. I Newport-05 uruppfördes Folke Carlssons klarinettkonsert av Carl-Johan, som även är skriven för och tillägnad honom.

Carl-Johan kombinerar ofta konserter med ”master classes” på de lokala universiteten där han framträder och har genom åren gjort ”master classes” i Sverige, Danmark, USA och Frankrike. 2011 var han också engagerad i ”the Nordic Wind Festival” i Vänersborg.

Carl-Johan Stjernström och Svenska Stråkkvartetten är idag en av vårt lands mest intressanta och färgstarka ensemble, med mångårig svensk och internationell erfarenhet.