image003Uppdaterad: 2010-10-23 16:35

Carin Lundin

Hemsida

822359000780__lang-se[1].jpg m_7b342455ef534cb798abebc60eedbc1b[1].jpg http://www.rikskonserter.se/Pages/Picture.aspx?id=3172

You Tube

Hon är en av Sveriges mest kritikerhyllade sångerskor. Lågmäld, chosefri och oförställd är några av de adjektiv som återkommer. Standards, svenska visor eller samba, allt ger Carin Lundin sin högst personliga prägel.

Tillsammans med sitt väl sammansvetsade band sätter Carin Lundin svängig musik i första rummet. Fraseringen är den röda tråden – just därför kan mycket av repertoaren vara jazz. Lägg till en fantastisk scennärvaro som bjuder in publiken och varje konsert blir till något unikt. Carin har fått fina recensioner från sin senaste CD ”Smulor och parafraser” och som bekräftar bilden av henne som en av Sveriges främsta jazzsångerskor och att hon sjunger rakt igenom okonstlat och med mycket värme.

Carin Lundin backas upp av en mycket fin kvartett bestående av:

¨      Nils Jansson, trumpet

¨      Mathias Algotsson, piano

¨      Mattias Welin, bas

¨      Daniel Fredriksson, trummor

Carin Lundin är född 1966 och uppvuxen i musikstaden Växjö och gick Balettakademiens Musikallinje i Göteborg 1985-87 samt Birkagårdens folkhögskola i Stockholm 1987-88.

Hon studerade vid Musikhögskolan i Stockholm 1989-93 och började sjunga jazz med basisten Sture Nordin på "Bolaget" i Stockholm1989. Hon fortsatte med Lennart Nyhlén, Bengt Hansson och Janne Sjöblom på Mosebacke, Skansen samt med Maffy Falai och Bernt Rosengren på Lilla Maria i Stockholm.

Hon tilldelades 2007 års Anita O’Day-pris av Stiftelsen Jazzens Museum. Motiveringen löd: Carin Lundin är musikernas favoritsångerska och hon förvaltar väl det jazzmusikaliska arvet från de stora sångerskorna Ella Fitzgerald, Sarah Vaughan, och förstås Anita O’Day med en för svenska sångerskor alldeles unik timing och jazzkänsla.

Gitarristen Erik Söderlind medverkar inte vid konserten i Arboga och trumpetaren Johan Setterlind ersätts av Nils Janson.

Nils Janson är en av de mest lovande trumpetarna, känd för jazzpubliken från en mängd sammanhang. Han är född i Sandviken 1978 och brorson till jazz- och bluessångaren Claes Janson. Nils Janson har studerat på jazzgymnasiet i Gävle och Kungliga Musikhögskolan och har under många år varit medlem i Fredrik Norèn band.

Nils kom 2008 ut med sin debut-CD och i recensionerna jämfördes han med bland andra Joakim Milder och Kenny Wheeler. Hans andra cd utkom i september 2010. Utanför jazzen har Nils gjort sig känd som en uppskattad solist och bakgrundsblåsare och man kan höra honom från inspelningar med bland annat Louise Hoffsten, Anna Stadling, Idde Schultz och Mando Diao. Vidare är Nils Janson fast medlem i Stockholm Jazz Orchestra.