Uppdaterad: 2006-08-27 16:34

Bohusläns Big Band

BBB - bandet med lust att vara breda

Bandet hette Bohus bataljon och tillhörde I 17 i Uddevalla. När regementet dog ersattes militärerna av musiker. Nu heter man Bohuslän Big Band och hör till de hårdast arbetade i branschen.

De 14 musikerna i Bohuslän Big Band hör formellt till Vara konserthus, men känner sig lika hemma på Nefertitis lilla scen i Göteborg. Bandet är något så osexigt som en regionalorkester som får månadslön av Västra Götalands-regionen för att serva hela trakten med jazz.

- Vi har ett uppdrag att spela här i Västsverige men gör mycket mer än så, säger Göran Elvin.

För tolv år sedan tog han över jobbet som producent och manager för Bohuslän Big Band. Sedan dess gör storbandet närmare hundra spelningar om året, från Lisebergs stora scen vid Mölndalsån till Siljans strand i Dalarna.

Göran Elvin ser den före detta marschorkestern som en samling flitigt turnerande jazzambassadörer med uppdrag att sprida musik. Som hyllar Povel Ramels sångbok. Som tonsätter Kafka. Som spelar Gershwin för barnen och Frank Zappa för de äldre. Som spelar jazz med Lew Soloff, Bob Mintzer och Maria Schneider. Som vill göra soulmusik med Iris Esell och Totta Näslund.

- Vi försöker vara breda, hitta musikprojekt som känns intressanta för så många som möjligt. I vårt uppdrag ingår också att spela utomlands. För två år sedan turnerade vi i Kina och Japan och kommer i sommar att spela i både Bryssel och Köpenhamn.

Och där förväntas ni göra reklam för regionen?
- I möjligaste mån, men det känns ganska underordnat. I Japan känner man inte till Västra Götalands-regionen. De ser oss som en svensk orkester, säger Göran Elvin.

Varför finns inga kvinnor i Bohuslän Big Band?
- Ja du ... jag har inte lagt nån stor möda på genusperspektivet. Vi har haft två frilansande kvinnliga musiker från Stockholm, men de flesta kvinnor väljer att sjunga i stället för att spela.

JAN ANDERSSON

031-62 46 11 jan.andersson@gp.se